Over Leerplein 1
ONTMOETEN, ONTDEKKEN EN ONTWIKKELEN BEGINT HIER
Zodra de 4-jarigen naar school komen, worden zij geplaatst in leerplein 1. In deze basisgroep bevinden zich leerlingen uit de instroomgroep, groep 1 en 2.
In dit leerplein wordt door de leerlingen spelenderwijs veel geleerd. De organisatie van de activiteiten is daarbij van groot belang. Leerlingen herkennen de kring, de speel-werkles als zich herhalende activiteiten, waarin zij hun plaats kennen en leren omgaan met elkaar, met de leerkracht en met de vele ontwikkelingsmaterialen. Vooral actief taalgebruik, de zintuiglijke ontwikkeling en de sociale redzaamheid maken als rode draad deel uit van het onderwijsprogramma.
Op eigen niveau worden de leerlingen speels voorbereid op onderdelen uit de vakgebieden die vanaf groep 3 (leerplein 2) een grote rol spelen binnen het onderwijs. Zoals voorbereidende lees-, schrijf- en reken aspecten. Daarnaast zijn meer specifieke ontwikkelingen te herkennen: motoriek en spel, expressieve vormen in de breedste zin van het woord.
De aanbieding van dit alles zit verpakt in een vooral projectmatige aanpak vanuit de methode “Onderbouwd”: de tijd van het jaar, de festiviteiten e.d. zijn de kapstok waaraan het één en ander wordt opgehangen. Van groot belang is dat leerlingen, wat betreft hun ontwikkeling, in bepaalde opzichten vrijgelaten worden, eigen keuzes mogen maken.
Daarnaast is de leerkracht vaak aangever van het aanbod dat zo is samengesteld, dat leerlingen door de leerkracht uitgedaagd en gestuurd worden. De rol van de leerkracht is veelal begeleidend, coachend en observerend om sociaal gedrag, leergedrag en ontwikkeling te signaleren en te begeleiden.
Aan het eind van elk dagdeel volgt een moment van reflectie.